De portretten



In de zomer van 2009 ben ik mij gaan verdiepen in onze familie geschiedenis. Ik was toen nog volkomen blanco in het zoeken en had eigenlijk geen idee hoe ik het moest aanpakken. Mijn eerste stappen waren via Google de familie naam invoeren en zo het een en ander te vinden en te noteren. Van de site Family Search van de mormonen had ik nog nooit gehoord. Toen ik daar eenmaal kennis mee maakte en ging experimenteren met de schrijfwijze van onze familie naam, kwam er steeds iets meer boven water.

Heel langzaam kreeg ik steeds meer stukjes van de puzzel op papier. Ik besloot daarom om een van mijn websites te gaan gebruiken en gegevens rondom de familie te plaatsen. Door hier en daar op forums en gastenboeken in Duitsland vragen te stellen, ontstond er enige lijn in het geheel. Vooral Mark Teichman heeft mij in de loop van mijn speurtocht goede raad gegeven. Ik leerde allerlei websites kennen die handig zijn in het verzamelen van gegevens. Zo vond ik op een gegeven moment een foto van het graf van Charlotta Sophia Leukfeldt, getrouwd met Frits J.W. Weenink. Die foto hing ik destijds aan de weinige info die ik toen had.

Naast mijn eigen website heb ik toen ook een deel van mijn informatie op de nederlandse site Stamboom Forum geplaatst. In januari 2010 kreeg ik ik een reactie op mijn website en met name de foto van het graf dat ik eerder genoemd heb, van Beatrix van den Berge. Zij vond het bijzonder dat ik die foto van het graf van haar grootmoeder geplaatst had en tevens stuurde mij de twee zwart wit foto's van JWC en Charlotte Sophia met drie van hun kinderen. Volgens zeggen zou haar grootmoeder Charlotte Sophia daar ook op staan. Ik heb haar toen gemaild dat het waarschijnlijk Emma Adoplhina moest zijn en gevraagd of ze meer info had. Volgens haar, had haar vader gezegd dat deze schilderijen aan een museum geschonken waren. Later wist zij zich nog te herinneren dat het waarschijnlijk in Den Haag was.

Rond juni 2010 had ik uitgevonden dat JWC lid is geweest van de Gele Rijders, althans daar ging ik vanuit vanwege het pak dat hij aan heeft.

Na allerlei musea in en rondom Den Haag via het internet afgezocht te hebben, kwam ik op uiteindelijk op de site van het RKD. Op de gok heb ik daar in juli 2011 de foto's en mijn vragen naar gestuurd en gelukkig zijn er nog zeer vriendelijke mensen, want mijn mailtje werd intern doorgestuurd en keurig beantwoord. Daardoor kon ik de foto's in hun collectie traceren en kon ik tevens een bijdrage leveren in de personen en naamgeving van de foto's. De foto's staand daar vermeld onder de naam Leukvelt. Wel een van de laatste schrijwijze die ik altijd invoer en waarschijnlijk nooit, want ik ga toch altijd uit van de d op het einde.

Helaas konden zij mij niet vertelle wie de originele schilderijen in bezit heeft. Wel werd Leiden genoemd. Daar ik al heel lang gezocht had, besloot ik een advertentie in het Leidsch Dagblad te plaatsen. Helaas leverde dat niets op. In de loop van augustus kreeg ik echter een mailtje van Charlotte van Cruijsen( ik weet niet zeker of de achternaam klopt, helaas is enige tijd later mijn pc dermate gecrasht dat alle email verloren is gegaan). Zij wist waarschijnlijk waar de schildereijen waren en via haar kwam ik dan in contact met Frans van Cruijsen. Deze heeft mij samen met zijn broer in februari 2012 de schilderijen overhandigd, omdat hij vond dat ze weer in de Leukfeldt lijn terug moesten komen.

De schilderijen waren in het bezit geweest van zijn overleden neef en die woonde inderdaad in Leiden. Helaas heeft zijn neef de originele lijsten vervangen en verkocht, iets waar hij niet blij mee was. Destijds was in het testament van Johannes Jacobus van Cruijsen schijnbaar vatsgelegd dat de schilderijen telkens doorgegeven moest worden en dus moetsen blijven bestaan.Frans en zijn broer, wisten niet wie de geportetteerden zijn en waren dus ook blij verrast met mijn "kennis". Samen hebben zij dus besloten dat de schilderijen werden overgedragen en ik hoop ooit ze weer door te kunnen geven aan een mannelijk lid van onze famile.


Hieronder staan de eerste foto's die ik gemaakt heb, uitleg over de namen en detail opnames. Afhankelijk van de prijs zal ik de schilderijen eventueel laten restaureren.

TERUG




Anna Frederieke
Geb: 28-10-1857

Otto Max  
Geb:31-08-1860

Mathilda Emma
Geb: 31-08-1860
Ov: 01-10-1861

Friederich Oscar
Geb: 16-07-1862
Ov: 25-01-1867

Julius Herman
Geb: 22-09-1864
Ov: 31-05-1865

Emma Adolphina
Geb: 15-06-1866

Charlotte Wilhelmina
Geb: 19-04-1871


Ik ga er van uit dat dit de kinderen zijn die op dat moment leefden.
Voor een portret als deze lijkt het mij sterk dat 1 van de kinderen er dan niet op zou staan.

In rkd staat dat het kind bij CS op schoot  Otto Max zou zijn, het kind bij JWC Oscar Max. Er bestaat wel een Friedrich Oscar, later geboren dan Otto Max.
Het kind op schoot kan dus niet Otto Max zijn.

Het kind op schoot heeft armbandjes, maar ik wil niet generaliseren, het zou kunnen dat een jongentje dat ook kon hebben in die tijd.  Ik kan me echter ook voorstellen dat je de jongens bij de vader en de meisjes bij de moeder zet.

Voor het kind op schoot komen dan de volgende namen:  Mathilda Emma, Friedrich Oscar, Julius Herman, Emma Adolphina, Charlotte Wilhelmina.

Charlotte Wilhelmina valt af, Anna Frederieke het meisje links zou dan minimaal 15 zijn geweest. Tevens mist dan Emma Adolphina.

Mathilda Emma is overleden toen ze ca. 1 jaar en 1 maand was. Op de portretten is het kind op schoot duidelijk jonger dan Otto Max.

Julius Herman kan het niet zijn, die is immers voor Friedrich Oscar overleden, tevens zouden er dan 4 kinderen afgebeeld moeten zijn.

Friedrich Oscar werd 4 jaar en 4 maanden, dit zou dus kunnen. Maar  dan zit ik toch met die armbandjes die ook Anna Frederieke om heeft.
Ik ga er dan ook vanuit dat het Emma Adolphina is, ze zou hier tussen de 1 en 2 jaar oud zijn.

Friedrich Oscar is overleden op 25-01-1867, de schilderijen zijn dan dus daarna gemaakt en ik denk voor 1868. Het verlies van 3 kinderen kan een reden zijn om het gezin vast te leggen.

 

Kijkende naar de atributen:
De kinderen links dragen dezelfde bandjes.
De armbanden van SC zijn identiek aan elkaar. Het kan dus zijn dat dit atributen van de schilder zelf is.
Ook de sieraden zouden van de schilder afkomstig kunnen zijn. Op portretten die ik zag tijdens het zoeken zie ik meerdere malen bij vrouwen dezelfde halsketting.

De schilderijen hebben geen signatuur, eigenlijk wel een beetje raar denk ik zelf. Waarom heeft de schilder dat niet gedaan.

De schilderijen hebben toch in de loop van de tijd wat lichte beschadigingen opgelopen. De vraag is of ze na het eventueel laten schoonmaken meer details zullen laten zien.



De armbanden van Charlotte Sophia zijn identiek, tevens draagt ze 4 "gouden" ringen.
Persoonlijk lijkt mij dat wat veel goud. Het rode steentje links lijkt op het steentje van de oorbellen onder.



de kralenkettingen hieronder komen overeen met de kettingen hierboven.


Opvallend zijn ook de oorbellen.



TERUG









deze foto is lichter dan het origineel